-

nuffnang

berminat?? click la kt image tu,..

10 June 2012

D.I.A.M

semalam 2 paper dh lepas...paper minor (perakaunan dan perdagangan) pergggggggggghhhhhhhhhhh memang terbaiklah pagi akaun ptg plak perdagangan...memang penat ar...sampai pergi pasar malam tak pernah lagi aku tak bawak balik makanan pape...pusing2 satu pom tak rasa nk makan pastu org dah mula ramai...lagi la rasa nak balik...tapi sempat juga rembat 1 beg....

panjang pulak intronye....hahaha....banyak sebenarnya perkara yang membuat aku marah dan kadang2 tak boleh nak kawal...tapi dah dewasa ni...caranya lain..kalo kecik2 dulu bila marah mengamuk tu biasa la...tetiba teringat zaman kecik2 plak....

pernah satu hari..aku keluar nga sorang kawan...dia ajak ke KB mall...kami berjanji berjumpa kul 9 pg..tapi tak tahu kenapa mula keluar tu aku dah rasa something wrong yg akn berlaku...balik dari KB mall kawan aku tak dapat hantar aku ke rumah so, aku tunggu la my ayah datang ambik kt gunung...bila call incik ayah n puan mak tak jawab...call lagi, my adik bongsu yg angkat...lepas tu dia suh aku tunggu je kt situ..perggghhh geram pulak nga adik aku...so, aku tunggu...tunggu2 tak da sape mai ambik call plak tak angkat...dah nak maghrib kot masa 2, nasib baik la aku uzur...kalo tak, memang tak tahu nak ke mana... dengan penat, badan melekit,perasaan masa tu macam2 nak marah sedih...menangis tak payah cakap memang basah tudung aku...memang sedih gler masa tu..sedih + marah...


then sebagai protess...aku diam tak call dah...dalam kul 9, baru la my mom call..kate dah on da way..tapi.............tunggu lamanya..opss memang jauh pom gunung dengan rumah aku..tapi yg lebih mengecewakn lagi...adik aku cakap aku duk kat umah kawan aku...patut la incik ayah dan puan mak tak risau n tak call aku balik, mereka engat aku di rumah kwn aku.....memang tak terkata pape masa tu..marah,sedih semua ada...
sepanjang perjalanan pulang tu memang aku diam...dengar je apa yg my mum cakap...aku tahu kalo aku keluar sepatah perkataan pom masa tu memang akan mengguris hati semua orang...even kawan aku call pom aku tak angkat...sampai rumah mandi terus tdo dgn kepenatan + marah + sedih

bila dah waras ckit, barulah boleh pikir,..that not my ayah n mek yg salah atau my adik n my kawan...coz aku sendiri yg nak keluar, so tanggung la risikonya...mek ore xse dah tubik sorang2...


selain diam banyak lagi cara yg boleh mnghilangkan rasa marah antaranya:

1) Ubah posisi duduk.
Apabila kita sedang marah eloklah kita ubah sedikit posisi kedudukan kita. Contohnya bila marah dalam keadaan berdiri elok lah kita duduk supaya reda sikit marahnya tuh. Seperti sabda Rasulullah SAW,
“Apabila salah seorang daripada kamu marah, dan ketika itu ia dalam keadaan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring” (Riwayat Muslim)
2) Ambil wudhuk
Berwudhuk merupakan salah satu cara untuk menghilangkan amarah. Sebab ia bagaikan api dan wudhuk itu sebagai air penyiramnya.
“Marah itu datangnya dari syaitan, dan syaitan itu diciptakan dari api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis riwayat Abi Daud)
3) Meminum air.
Minum air jugak boleh meredakan rasa marah. Apabila minum air kita akan berasa lega dan dapat memberikan oksigen kepada badan.
4) Berdiam diri apabila marah.
Bak kata orang, diam itu lebih baik. Memang ada benarnya. Apabila kita diam, bukan sahaja dapat mengawal marah malah dapat mengawal diri daripada mengeluarkan kata-kata yang tak sedap di dengar.
5) Menyampaikan kemarahan secara positif.
Apabila kita marah kita terdorong untuk meninggi suara. Tapi seeloknya kawal ia baik-baik. Cuba untuk ‘slow talk’ dan tidak memekik atau bersikap garang.
6) Bawa bertenang dan tarik nafas dalam-dalam.
Bawa bertenang dan tarik nafas dalam-dalam pun bagus untuk menghilangkan rasa marah. Bila tarik nafas dalam-dalam kita dapat mengumpulkan oksigen ke otak. Otak rasa segar sekaligus dapat merungkai masalah dan melepaskan tekanan yang ada.
7) Keluar dari rumah.
Keluar dari rumah jugak merupakan satu cara untuk menghilangkan rasa marah. Bila marah tuh dah tak tertahan eloklah keluar rumah ambil angin. Dikhuatiri bila duduk dalam rumah lain plak jadinya.
8) menangis, bace Al-Quran dan pohonlah kekuatan pada yg Esa...insyaAllah..korang akan rasa lega dan tenang..dari Dia kau datang kpd Dia jugalah kau kembali.....
jadi menangis la bila korang rasa sangat sedih+down+marah..
sebab lepas tu korang akan dapat kekuatan..

*ada sambungan sebenarnya cter tentang marah ni....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...