-

nuffnang

berminat?? click la kt image tu,..

05 November 2012

haziq danial

haziq danial.....

sebaris nama yg sangat istimewa...seistimewa pemiliknya... seorang anak yang sangat degil, tak hiraukan orang walau kene marah seteruk mana... first time aku masuk kelas haziq danial...dalam fikiran aku masa tu macam mana aku berdepan dgn haziq danial... time semua anak2 lain baca doa dia hanya terkebil dan fikirannya entah hilang ke mana, anak2 lain bercerita tentang diri mereka dia hanya menyepikan diri ...dan kadang2 dia membangkitkan kemarahan aku.....

tapi entah bila tanpa aku sedar haziq danial sedekit demi sedikit mula berubah dari seorang anak yang tak  pernah dengar cakap menjadi seorg yg taat... dari seorg yg tak pernah  pakai kopiah waktu sekolah kpd seorang yg memnta izin dari aku untuk bukak kopiah...dari seorg pendiam kpd seorang ceria...masih lg tergiang2 dia memanggil tcer2 sambil mulut kecilnya berceloteh yg kadang2 aku sendiri tak faham....dari seorg anak yg tak minat belajar kpd seorg anak yg beri tumpuan wktu aku bercakap...dari sorg kanak2 yg tak berminat untuk melakukan aktiviti kpd seorg kanak2 yg bersungguh2 dan bersemangat sewaktu melakukan sbrg aktiviti...

akhirnya waktu yg  plg digeruni guru2 ialah  'parents meet'( perjumpaan guru dengan  parents).. aku apatah lg dah tengah  praktikal  pastu kene jump parents then kene explan ttg anak diorang...sgt menakutkan....tapi sebenarnya ia merupakan  pengalaman yg amat berharga... sebelum ni aku ade jugak berckp dgn mama haziq danial tp hanya sepintas lalu...masa parents meet bnyk yg kterg bualkan... aku rasa terharu gler bila mama haziq danial ckp yg haziq danial selalu bercerita ttg aku dan haziq danial dah banyk berubah..skrg dia dah hepy nk  g tadika kalo dlu,bila nk g tadika sesuatu yg berat sgt bagi dia..kt rumah dah rajin buat homework, dah tak banyak main.....yang membuat aku mengalirkan air mata bila haziq danial cerita kat mama dia yg aku dah nak balik kampung  pastu tak datang dah sekolah...mama HD tanya: haziq sedih tak?
 haziq: sedih.....

memang segan tapi aku sendiri tak dpt nak tahan sebaknya dalam dada, air mata mengalir tanpa amaran.aku sendiri tak boleh huraikan..lg2 bila mama HD ucap terima kasih kt aku... hanya Allah je tahu perasaan aku masa tu..sedih sangat...

banyak sebenarnya yg aku belajar dari HD yg tidak aku  perolehi dalm dewan kuliah..bagi aku HD seorg anak yg bijak tp dia perlukan sesuatu yg membangkitkan semangat dia.. kdg2 HD tak perlukan hadiah  pom tp cuku dgn kte2 semangat, pujian, bila dia dpt mlakukan sesuatu kita mnta, bagi  pujian atau dorongan..insyaAllah dia akan selalu bersemangat untuk melakukan sesuatu...dan jika dia buat salah bagi penerangan kt dia kenapa ianya salah... 

bersambung......................




1 comment:

Niena Sofea said...

Assalamualaikum .. ^.^
Niena datang nak jemput join GA blog Niena .. Jom join , lebih 20 hadiah untuk dimenangi .. =)
http://nienasofea.blogspot.com/2012/11/giveaway-1st-anniversary-realiti-bukan.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...