-

nuffnang

berminat?? click la kt image tu,..

21 August 2010

Syair Imam Syafi’e


ilaika ilahal khalqi arfa`u raghbati
wa in kuntu ya zal manni wal judi mujrima

wa lamma qasa qalbi wa dhaqat mazahibi
ja`altur raja minni li `afwika sullama

fa ma zilta za `afwin `aniz zanbi lam tazal
tajudu wa ta`fu minnatan wa takarruma

alastal lazi ghazzaitani wa hadaitani
wa la zilta mannanan `alaiya wa mun`ima

`asa man lahul ihsanu yaghfiru zallati
wa yasturu auzari wa ma qad taqaddama

fa in ta`fu `anni ta`fu `an mutamarridin
dzalumin ghasyumin la yuzayilu ma’thama

fa in tantaqim minni fa lastu bi ayisin
wa lau adkhalu nafsi bi jurmin jahannama

fasihan iza ma kana fi zikri rabbihi
wa fi ma siwahu fil wara kana a`jama

yaqulu habibi anta su’li wa bughyati
kafa bi ka lir rajina su’lan wa maghnama

asunu widadi an yudannisahul hawa
wa ahfazu `ahdal hubbi an yatathallama

fa fi yaqzati syauqun wa fi ghafwati munan
tulahiqu khatwi nasywatan wa tarannuma

fa jurmi `azimun min qadimin wa hadithin
wa `afwuka ya’til `abda a`la wa ajsama

TERJEMAHAN

Ku persembahkan kepadaMu harapanku wahai Tuhan
sekalipun aku seorang yang berdosa wahai Zat yang Maha pemberi dan pemurah
tatkala sesak dadaku dan sempit perjalanan hidupkuku
jadikan rayuanku sebagai jalan mengharap keampunanMu
hanya Engkau sahaja yang memiliki keampunan untuk dosa yang tidak akan terhapus ini.
bila Engkau belas dan Engkau ampun; itu kebaikanMu dan kasih sayangMu.
bukankah Engkau yang memberi aku makan dan hidayah?
dan memang selamanyalah Engkau yang memberi anugerah dan ni’mat itu kepadaku
semoga sesiapa yang memiliki ihsan mengampunkan kesalahanku
dan menutup dosa2ku dan setiap perkara yang telah lalu
sekiranya Engkau ampunkan aku, ampunkan dari kederhakaan
kezaliman, penganiayaan yang tak pernah terpisah dariku
dan jika Engkau membalas siksa terhadapku, aku tidak akan berputus asa
sekalipun kesemuanya memasukkan diriku bersama salahku ke dalam neraka
dia menjadi ramah ketika mengingat tuhannya
tetapi bila bersama yang lain di dunia ini dia membisu
dia berkata: Kekasih, Engkaulah harapanku
cukuplah hanya Engkau bagi orang2 yang berharap; harapan dan kekayaan.
kupelihara kasihku yang dicemari nafsu….
dan aku jaga janji kasih yang telah tercalar
di saat kujaga, aku rindu, dan di saat kulelap aku berharap
yang selalu mengiringi langkahku; bersemangat dan berirama,
maka dosaku adalah besar dari dulu dan kini
dan keampunanMu yang mendatangi hamba..
meninggikan dan memuliakan (martabatnya)

Bait-bait lagu diatas adalah sebahagian daripada syair Imam as-Syafie sebelum beliau meninggal dunia. Diceritakan ketika Imam Al-Muzani (salah seorang anak muridnya di Mesir) menziarahi beliau di tempat dimana beliau meninggal dunia, Imam Muzani bertanya akan kesihatan diri beliau. Lantas Imam As-Syafie menangis dan membaca syair Ilaika ini. Sungguh meruntun hati…
video

17 August 2010

DoAku...



Ya Allah
Aku ingin mengadu kepadaMu,
Aku ingin bercerita kepadaMu,
Aku ingin meluahkannya kepadaMu
Aku ingin berserah kepadaMu,

Ya Allah,
Adakah imanku seperti lilin?
Yang akan mencair apabila dibakar api kemaksiatan,
Adakah aku seperti pokok yang reput?
Yang sudah tidak dapat memberi manfaat kepada makhluk yang lain,
Adakah aku seperti batu yang keras?
Yang sudah tidak boleh ditegur dan dinasihati,
Ya Allah adakah aku seperti ini…?

Ya Allah,
Aku memohon kepada Mu,
Aku meminta kepda Mu,
Aku merayu kepada Mu,
Aku berhajat kepada Mu,

Ya Allah,
Berikanlah hidayah dan petunjukMu kepadaku,
Berikanlah aku keringanan dalam melakukan amal ibadah,
Berikanlah aku kekuatan untuk melawan hawa nafsuku,
Berikanlah aku kemudahan dalam setiap urusanku,
Berikanlah keberkatan, rahmat dan yang terbaik dalan diriku,

Amin.

As-Syifa

seNyum Itu SeDekAh....


Rasulullah SAW bersabda bahawa anak keturunan Adam memiliki kewajiban untuk bersedekah setiap harinya sejak matahari mulai terbit.

Seorang sahabat yang tidak memiliki apa pun untuk disedekahkan bertanya, “Jika kami ingin bersedekah, namun kami tidak memiliki apa pun, lantas apa yang boleh kami sedekahkan dan bagaimana kami menyedekahkannya ?”

Rasulullah SAW bersabda, “Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah.” (HR Tirmizi dan Abu Dzar).

Dalam hadis lain disebutkan bahawa senyum itu ibadah,“Tersenyum ketika bertemu saudaramu adalah ibadah.” (HR Trimidzi, Ibnu Hibban, dan Baihaqi).

Salah seorang sahabat, Abdullah bin Harits, pernah menyatakan tentang Rasulullah SAW,“Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW.” (HR Tirmidzi).

Meskipun ringan, senyum merupakan amal kebaikan yang tidak boleh diremehkan.

Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah kamu meremehkan kebaikan sekecil apa pun, sekalipun itu hanya bermuka manis saat berjumpa saudaramu.” (HR Muslim).

Mungkin kita sering berfikir bahawa sedekah itu berkaitan erat dengan harta benda seperti pemberian wang, pakaian, atau apa pun yang langsung boleh dinikmati penerima dalam bentuk barangan. Hal itu juga mungkin yang ada dalam fikiran para sahabat Rasulullah SAW, sehingga mereka sangat gelisah kemudian mempertanyakannya.

Kerana itu, tidak semestinya seorang Muslim membiarkan satu hari pun berlalu tanpa dirinya terlibat dalam kegiatan bersedekah. Jika kita punya wawasan sempit mengenai pengertian bersedekah, tentulah hal itu menjadi mustahil.

Di antara keistimewaan sedekah adalah menolak bala (musibah).

Dari Sayyid Ali Ar-Ridha, dari Sayyid Ja’far Ash-Shadiq, dari Sayyid Ali Zainal Abidin, dari Ali bin Abi Thalib Radiyallahu Anhum, bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Sedekah itu dapat menghindarkan diri dari kematian yang tidak baik, menjaga diri dari tujuh puluh macam bencana.”

Wallahu alam

16 August 2010

BaZar RamAdhaN


bila sampainya bulan ramadhan bazar ramadhan adalah tempat plg meriah, bg umat islam membeli juadah berbuka..emmm selama ini tak terlintas kt fikiran aku untuk keje kt sana. tahun ini aku berpeluang untuk kerja kt bazar ramadhan bersama dgn member aku..sebenarnya aku jd bidan terjun je jika mereka tak dapat keje...hari first aku keje mmg kelam kabut, semuanya tak kene pada aku, malu pom ade tambahan lg bila member2 dtg kt gerai tmpat aku keje...diorang sje nk kacau aku huhuhu....opss lupa nk cter dgn sape aku keje...emmm umi n pak cik mmg pasangan romantik, pk cik nmpak je serius tp suka buat lawak..umi lak nmpak tegas bila keje tp baik hati...bnyak yg aku dpt pengalaman dr mereke brdua..hope mereka selalu bahagia dan dmurahkan rezeki...kt gerai kami ade jual rojak johor mmg sedap x heran la ramai org yg mengerumi gerai kami xmenang tngan nk melayan mereka huhuhu....hari kedua aku dapat mnyesuaikan dri melayan kerenah mereka..alhamdulillah ptg ni aku keje lg gnti member aku yg xdpt keje...walau penat tp aku mmg seronok...mcm2 dpt lihat gelagak manusia...yg pntng bnyak aku dpt belajar....mungkin ini la pelajaran awal tntng minor pngurusan perniagaan yg aku akan ambil sem hadapan...sensungguhnya Allah lebih mengetahui apa yg terbaik untuk hamba-Nya....

terima kasih ya Allah...


"bukan semua yg kt sngka buruk itu bnar2 buruk untuk kt, ada kalanya ssuatu yg kt anggap buruk rupa-rupanya amat b'guna untuk kt. begitu juga, semua yg kt sngka baik tidak smestnya benar2 baik untuk kt, kekadang d situlah punca kegagalan kt. maka d situlah kt amat mmerlukan suara hati yg dgerakkan oleh TUHAN"....

baru aku tahu bertapa susahnya nak mmbuat sesuatu keputusan apabila ia melibatkan masa depan kita.. aku sangat konfius nk pilih minor antara pengurusan perniagaan dan sains sukan. pengurusan perniagaan aku tiada basic langsung dan sains sukan alhamdulillah aku agak suka, lagi pom sebelum ni aku memang aktif dalam sukan espcely bola tampar...aku terpaksa memilih antara dua, 1 aku xde basic lngsung dan 1 lagi pergaulan yg terlalu bebas lelaki dan perempuan dah tidak tahu mana halal dan haram...tp untuk awal sem 3 aku mengambil minor sains sukan...emmm mmg betul perasaan aku dr awal yg aku xsuka dgn minor ni..knapa student pompuan nk kene salam dgn lecture laki lak..katenye nk ade budaya sndiri kt xxxx..kalu ini lah budaya mereka ape ertinya hukum halal dan haram??? kalu semua tu dh jd budaya..tambahan lg dgn kursus pendidikan luar yg mmerlukan aku berkhemah dan menjalankan aktiviti luar..aku sempat pergi berkhemah untuk 1 kem..aktivitinya mmg menarik ttp pergaulan lelaki pompuan yg x ade btasnye dan juga xmemntingkan solat mnyebbkan aku lalai tp aku percaya ini adalah kesalahan aku sendiri..ya Allah ampunkanlah dosa2 ku...terima kasih ya Allah Engkau telah membuka pintu hatiku dan juga sahabatku untuk menarik diri dr minor ni..Alhamdulillah smua dh setel aku pom dh tukar minor ke pengurusan perniagaan walaupun aku terpksa cover 3 jam kredit kursus pengurusan perniagaan pada sem hadapan dsbabkan minggu add kursus dh tamat, insyaAllah sem hadapan aku dapat menempuhi segala dugaan yg Engkau berikan kerana aku percaya Engkau tidak akan menguji hamba-Mu dgn suatu perkara yg tidak boleh dihadapinya, sesungguhnya Engkaulah yg lebih mengetahui apa yg terbaik untuk hamba-Mu...

15 August 2010

puasa

" wahai orang-orang yang beriman, telah
diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang yang bertakwa."
(Al-Baqarah:183)

Harapan Ramadhan


Ku mGharApkaN RamAdhaN kAli inI peNuh maKna,
aGar daPat KulAlui DenGan sEmpuRnA
SelanGkah deMi selaNgkah
setAhun suDah pUn berlAlu
hinGga tAk terAsa ku berAda
di bulan ramadhan seMula
puAsa saTu amaLan
sebaGaimaNa yG diPeriNtahkan-Nya
moGa daPat kuleNturkan
naFsu yG selAlu membelEnggu diRi
tiAda heNti-heNti....tak inGin kubiArkan
RamadhaN bErlalu saJa
Tuhan pimpiNlah dAku yG lemah
menGharuNginya denGan saBar
Kita mem0hon paDa Tuhan dibErikaN kekuatan
Ku merAyu pada Tuhan diteRima amaLan
selanGkah demi selaNgkah...
DenGan Rahmat Mu oh Tuhanku...ku temPuh juA...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...