-

nuffnang

berminat?? click la kt image tu,..

27 November 2010

sodapnyer nescafe

yum3x..
sape2 yg suka minum mst tahu betapa sodapnye nescafee..
nak kate tiap ari 2 xjgk, tp selalu la aku minum.
.nak2 time exam..xnak ngatuk la kate kan..
bukan aku xtau bahayanyer nescafe
tp dah jd tabiat..skrg ni ade kluaran baru nescafe 3 in 1 kreamer yg b'wjah bru (betul ke x nme 2, xtau2)
tapi mmg sodap la....
lg2 bila kluar buih kt prmukaan..
engat x ade coffe yg kluar buih lpas tu ade lukis bntuk love kt atas
konon-kononnye nk jd cm 2..
hik3

haaa   ade pom pic...yg mcm ni la aku ckp td...rse truja plak tgk..hehe
tp lpas je minum nescafe.
aku sering b'ulang ke tandas..
xthn asyik nk buang air kecil je
huhu
then aku ade jumpe 1 artikel sal bahayanye nescafe 3 in 1..
so aku nk share nga korang

Kawan-kawan,
Apa lah yang x merbahaya tuk dimakan/minum la ni agaknya ...........
Beberapa hari lepas saya dikunjungi oleh seorang pelajar lelaki tahun akhir. Sudah beberapa bulan pelajar ini tidak bertemu dengan saya.

Pelajar ini mengemukakan beberapa masalah kumpulannya untuk diselesaikan oleh saya sebagai seorang penasihat akademiknya. Alhamdulillah masalah dapat diselesaikan. Selepas hajat terlaksana, pelajar ini yang saya namakan sebagai Ahmad menukar topik kepada topik kesihatan dirinya. Beliau mengadukan masalah dirinya. Beliau dapat merasakan kemerosotan tahap kesihatan dirinya.

Berikut adalah antara tanda-tanda yang dapat dikenalpasati:

1)Kerap berdebar tidak menentu masa. Kadang-kadang waktu membaca

2)tiba-tiba jantung / dada berdebar dengan laju.

3). Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh

4) Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya.

5) Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun mencungap.

6) Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa.

7) Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu kali serangan dalam setiap 2/3 hari.

8). Tapak tangannya.semakin basah.

Berdasarkan simptom yang saya perolehi saya terus menyoal tabiat permakanannya. Selepas mendapat data yang dikehendaki saya pun memberikan penjelasan 'Ahmad, engkau ni walau pun usia masih muda, jantung engkau sudah bermasalah. Punca masalah engkau ini adalah

kerana engkau kerap meminum Nescafe 3 in one. 

Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung.

Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)'

Selanjutnya saya menasihati Ahmad untuk melakukan perkara berikut untuk merawat jantungnya:

1. Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy creamer)

2. Elakkan dari mengambil coffee mate kerana ia adalah non dairy creamer

3. Elakkan makan ais krim kerana mengandungi krimmer yang tinggi

4. Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu.

5. Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine

6.Elakkan memakan burger, naget, kentang goreng, potato chip dan segala yang sewaktu dengannya
7. Elakkan mandi selepas makan

8. Amalkan amalan: Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit,selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dann makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.

9. Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang sudah siap diproses atas nama habbatussauda

10. Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam dsbnya.

11. Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada nasi lemak agar nasi lemak ini kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.

Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas.

Sekian wassalam wallahuaqlam. _,

Renung2kan dan selamat beramal... 


p/s: .setakat ni aku xmengalami seperti msalah di atas kecuali kerap buang air kecil lepas minum nescafe, adekah ia  salah satu kesan pengambilannya??? 
aku akn  berusaha untuk berhenti minum nescafe.."mencegah lebih baik dari mengubati"

2 comments:

inSaNbiAsA.. said...

salam hu2... sgt2 bergune informasi nih.. lau nak taw apa yang bley diminum dan baek untuk kesihatan ialah KOPI RADIX!! mengandungi 7 camputan herba..wink2..^.^

suraiya sofia said...

wasalam...insyaAllah...awok ni pngendar kopi rsdik ke??? hak3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...