-

nuffnang

berminat?? click la kt image tu,..

20 October 2011

sindrom turner

alhamdulillah disebabkan asfa tergerak hati, aku nak cari maklumat tentang sindrom turner..ni lah yg dikatakan belajar dari mereka...

definisi sindrome turner
sindrome turner adalah suatu keadaan yang berlaku pada anak perempuan di mana salah satu kromosom Xnya hilang sebahagian atau keseluruhannya. menyebabkan gangguan berhentinya Growth Hormone.

penyebab
sindrome turner biasanya disebabkan kehilangan kromosom X. kelainan ini ditemui pada 1 antara 3000 bayi yang baru lahir. bukan merupakan penyakit keturunan, tetapi kadang-kala disebabkan ibu bapa yang membawa kromosom yang mengalami penyusunan berulang.

gejala

  • tubuh pendek
  • webbed neck(kulit di antara lehernya menyatu,seperti selaput
  • garis rambut yang pendek pada bahagian belakang.
  • kelopak matanya jatuh.
  • jari manis dan jari kakinya pendek, kukunya tidak terbentuk dengan baik.
  • pada kulitnya terdapat banyak tahi lalat berwarna hitam
  • perkembangan seksual, pada peringkat puberty tidak terjadi
  • mandul
  • pembentukan air mata berkurang.
  • perkembangan mental yang perlahan.
mula-mula aku tengok asfa, aku ingatkan dia lelaki..betol2 macam lelaki..bila tahu nama penuh, rupanya perempuan...sob8

sindrome turner dapat dirawat?
Terapi penggantian hormon adalah cara terbaik untuk mengubati gangguan ini. Remaja digantikan dengan hormon pertumbuhan untuk membantu mereka mencapai ketinggian yang normal. Mereka mungkin juga akan diberi dosis rendah androgen (hormon laki-laki yang perempuan juga memproduksi dalam jumlah kecil) untuk meningkatkan tinggi dan mendorong rambut normal dan pertumbuhan otot. Beberapa pesakit mungkin mengambil hormon estrogen pada wanita untuk mempromosikan perkembangan seksual yang normal.

fakta menarik tentang sindrom turner.


Sindrom Turner 60.000 mempengaruhi perempuan di Amerika Serikat. Gangguan ini terlihat dalam 1 dari setiap 2000-2500 bayi lahir, dengan sekitar 800 kasus baru didiagnosa setiap tahun. Pada 75-80% kasus, satu kromosom X berasal dari telur ibu, sperma ayah yang menyuburkan telur hilang dengan seks kromosom.

Sindrom Turner dinamai untuk Dr Henry Turner, yang pada tahun 1938 menerbitkan sebuah laporan yang menggambarkan gangguan. Ketinggian rata-rata seorang wanita yang tidak diubati dengan sindrom Turner adalah 4 kaki 8 inci.

Seorang perempuan janin (biasanya XX) dapat bertahan hidup dengan hanya satu kromosom X, tapi janin laki-laki (biasanya XY) tidak dapat bertahan hidup dengan hanya satu kromosom Y. Hal ini karena tidak memiliki kromosom X jauh lebih buruk daripada tidak memiliki kromosom Y. Kromosom Y membawa sedikit gen sangat penting bagi kehidupan. Sebaliknya, kromosom X yang lebih panjang molekul DNA dan mengandungi banyak gen yang diperlukan untuk fungsi sel.




1 comment:

armouris said...

lagi info tentang penggantian hormon di SIHAT SELALU - Penggantian Hormon Wanita

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...